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Takahiko Iimura

takahiko iimura

Takahiko Iimura (b. 1937, Tokyo) is an artist and filmmaker who has lived between Tokyo and New York throughout his artistic career. Together with Nobuhiko Obayashi and Yoichi Takabayashi, Iimura was one of the first to organise screenings of 8mm films outside of amateur home movie circles in the early 1960s. Presenting screenings at gallery spaces, including the first in a series of Naiqua Cinematheque screenings held at Naiqua Gallery, Tokyo, in 1963, Iimura’s peers mostly consisted of artists rather than filmmakers, which led to several collaborations: Yoko Ono created the sound design of Ai (Love) (1962-63); Natsuyuki Nakanishi co-directed On Eye Rape (1963), an early Japanese found footage film; and Sho Kazakura performed happenings for the camera in Dance Party in the Kingdom of Lilliput (1964). These collaborations influenced the way Iimura presented his films, which led to his early experiments in expanded cinema and, eventually, film and video installations. After winning a group prize at the experimental film festival EXPRMNTL in Knokke-le-Zoute, Belgium, in 1963, Iimura co-founded the Film Independents with the other recipients. Encouraged by a positive review of his film Ai (Love) by Jonas Mekas, Iimura relocated to New York in 1966 where he initiated further collaborations, such as with Alvin Lucier. Returning to Tokyo in 1969, Iimura began immersing himself in video art and, ever since, has been considered a pioneer of expanded cinema, video art and film installation in Japan. His works have been presented at Centre Pompidou, Museum of Modern Art, Tokyo Photographic Art Museum and Eye Filmmuseum.

飯村隆彦(1937年生、東京出身)は、東京とニューヨークを拠点に活動するアーティスト、映像作家。1960年代初頭、大林信彦、高林陽一と共に、アマチュアホームミービーの枠を超えて、8ミリ映画上映会を最初に企画。 1963年、東京内科画廊での上映会「内科シネマテーク」シリーズ最初の上映など、画廊スペースでの上映を行う。映像作家よりむしろアーティストとの交流が多かったことから、小野洋子による 「Ai (Love)」(1962-63)の音楽、日本における初期ファウンド・フッテージフィルム作品「視姦について」(1963)での中西夏之との共同監督、 「リリパッド王国舞踏会」(1964年)での風倉匠とのハプニングといったコラボレーションが生まれる。これらのコラボレーションは、飯村の作品上映方法に影響を及ぼし、初期の拡張映画的実験や、その後の映画やビデオインスタレーションへと発展する。 1963年、ベルギーのクノック・ル・ズートの実験映画祭「EXPRMNTL」でグループ賞を受賞、その後、他の受賞作家と共にフィルム・インディペンデントを発足。1966年には、「Ai」(Love)がジョナス・メカスにより高く評価されたことに励まされ、ニューヨークに移住。アルヴィン・ルシエなどとのコラボレーションを開始する。 1969年、東京に戻るとビデオアートに没頭。以来、日本における拡張映画、ビデオアート、ビデオインスタレーションにおける先駆的アーティストとして、ポンピドゥセンター、ニューヨーク近代美術館(MoMA)、東京都写真美術館、アイ・フィルムミュージアムにて作品を展示。

Bio written by Julian Ross; Translated by YS


CCJ Projects

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2016

Takahiko Iimura Collection Survey

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2017

JAPANESE EXPANDED CINEMA SCREENING

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2016

MA:SPACE/TIME IN THE GARDEN OF RYOANJI (1989)
October 1-30, 2016