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Yoshihiro Kato

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yoshihiro katō

Yoshihiro Katō (1936-2018) was an artist and one of the founding members, along with Shinichi Iwata, of the avant-garde arts group Zero Jigen (Zero Dimension) in the early 1960s. Beginning with Haitsukubari kōshin (Crawling Procession), staged in January 1963 in the Sakae district of Nagoya, over a long period of time they executed an extraordinary number of performances known as “Rituals” in Tokyo and elsewhere. The impact of these one-time-only happenings was amplified through photographs that ran in mass-media publications such as weekly magazines. The publication of photographs and articles in relatively lowbrow weeklies rather than academic art journals aided the group in transcending the established framework of “art” as a system, and informing the general public of their activities. Thanks to Katō’s media strategy, Zero Jigen became a genre-busting collective of great importance in the Japanese counterculture. In the late 1960s, he teamed up with the groups Kurohata (Black Flag) and Kokuin (Heralding Shadow), and individuals such as Koyama Tetsuo of Vitamin Art, and was active as a gishikiya (ritualist). He was also aligned with the burgeoning underground film movement, and appeared in many works by avant-garde filmmakers, including Miyai Rikurō’s Phenomenology of the Zeitgeist (1967), Donald Richie’s Cybele (1968), Kanai Katsu’s The Desert Archipelago (1969), and Matsumoto Toshio’s Funeral Parade of Roses (1969). As Expo ’70 Osaka approached, Katō joined Kokuin, the film critic Kanesaka Kenji and others in forming Banpaku Hakai Kyōtō-ha (Expo ’70 Destruction Joint-Struggle Group) in opposition to the event. With their naked bodies, they raised a banner of revolt against systems of control by the state and capital. Thereafter, Katō began directing films, producing The White Hare of Inaba (1970) with cinematography by the filmmaker Masanori Ōe, followed by Brahmin (1971-76). His films presenting a vision for a new era, involving the joy of human beings’ inherent Eros and a new mode of “family” that breaks free of feudalistic social constraints, brought his creative activities to fruition. In the 1990s he moved to New York, where he produced paintings informed by the montage technique. After returning to Japan he continued working actively in various locations, and was invited to participate in events including Mediacity Seoul 2014 and Reenacting History: Collective Actions and Everyday Gestures (The National Museum of Modern and Contemporary Art, Korea [MMCA], 2017). Dealing with the theme of Asia, Katō remained an artistic agitator until the end of his life.

加藤好弘(1936-2018)

美術家。1960年代初頭、岩田信市らとともに〈ゼロ次元〉を結成。63年1月の名古屋栄町における「はいつくばり行進」を皮切りに、東京や各地で「儀式」と称したパフォーマンスを長期にわたり膨大な回数行なった。その活動を週刊誌などのメディアにグラビア写真で発表することで、一回性のパフォーマンスを増幅させていった。また、それら写真や記事の掲載は美術専門誌ではなく、大衆週刊誌をターゲットとすることで、既成の“美術”制度の枠を越え、一般大衆にまでその活動を知らしめていく。こうした加藤のメディア戦略によって、〈ゼロ次元〉はジャンルを越境し、カウンター・カルチャーにおいて重要なグループとなっていった。60年代後半には、〈クロハタ〉や〈告陰〉、ビタミン・アートの小山哲男らとともに、「儀式屋」として活動を展開する。一方、アンダーグラウンド・フィルム運動とも呼応し、宮井陸郎『時代精神の現象学』(1967年)やドナルド・リチー『シベール』(1968年)、金井勝『無人列島』(1969年)、松本俊夫『薔薇の葬列』(1969年)などの作品に出演していった。70年の大阪万博を前にして、〈告陰〉や映画評論家の金坂健二らとともに〈万博破壊共闘派〉を結成。裸の肉体をもって国家・資本による管理システムに叛旗を翻した。その後、撮影に映像作家のおおえまさのりを迎え、『いなばの白うさぎ』(1970年)を制作。続けて『バラモン』(1971 -76年)を発表。人間が本来もつエロスの悦びや、封建的な社会を脱する新しい「ファミリー」のあり様といった新たな時代のヴィジョンを提示して、その活動を映画作品として結実させた。90年代にはニューヨークへ移住し、モンタージュを意識した絵画制作を継続。帰国後も各地で精力的に活動し、「メディア・シティ・ソウル2014」や「Reenacting History: Collective Actions and Everyday Gestures」(韓国国立現代美術館、2017年)などに招聘され、アジアをテーマに晩年までアジテーションを続けた。

Bio written by Shuhei Hosoya

list of works

Director

The White Hare of Inaba (1970)

Brahmin (1971-76)

 

Actor

Some Youths: Love Vibration (Aru wakamonotachi: ai no baiburēshon, dir. Chiaki Nagano, 1964)

Phenomenology of the Zeitgeist (dir. Rikuro Miyai , 1967)

Crazy Love (dir. Michio Okabe, 1968)

Cybele (dir. Donald Richie, 1968)

Nippon ’69 SEX Ryoki Chitai (Bizarre Sex Zone, dir. Sadao Nakajima, 1969)

The Desert Archipelago (dir. Katsu Kanai, 1969)

Funeral Parade of Roses (dir. Toshio Matsumoto, 1969)

監督作品

『いなばの白うさぎ』1970年

『バラモン』1971 -76年

 

出演作品

『ある若者たち・愛のバイブレーション』(長野千秋監督、1964年)

『時代精神の現象学』(宮井陸郎監督、1967年)

『クレイジー・ラブ』(岡部道男監督、1968年)

『シベール』(ドナルド・リチー監督、1968年)

『にっぽん’69 セックス猟奇地帯』(中島貞夫監督、1969年)

『無人列島』(金井勝監督、1969年)

『薔薇の葬列』(松本俊夫監督、1969年)


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